Varför denna hets?!

Satt och surfade runt på lite skitsidor, däribland www.aftonbladet.se
Där var en stor artikel om nyblivna mammor. Deras absolut störsa problem var inte, som man normalt kan tro, barnets välmående. Nej deras big issue var -hur ska jag få bort överflödskilona som jag lade på mig under graviditeten??? Jävla brudar. Blir så förbannad. Därefter följde en film man kunde se när de nyblivna mammorna sprang runt på Djurgården och skulle bränna fett i grupp. Som morot och hjälp hade de en sadistisk Hitler (=sjukt tränad smal äcklig tränare) som sprang runt och skrek på kvinnorna. Hitler intervjuades och hon sa äckligt hurtigt "Ja, det är klart det finns lata och bekväma mammor. Men så fort man fått tillåtelse av barnmorskan är det bara att ta tag i kilona. Visst är vi påverkade av Hollywood". Sedan följde ännu en sekvens med mammorna när de fick tala ut om sina problem. De skulle minsann bli av med 10 kg innan sommaren och de var oroliga över sina icke fasta magar. De sa även att man mår bättre när man inte är tjock.
Är det bara jag som blir upprörd?
Läste vidare om hur Hollywood-mammorna har det. Kate Hudson hade gått ner 27 kilo på tre månader. Orkar inte radda upp hur de andra lyckats få bort magen och kilona.
Det första som slår mig är hur egoistiska dessa kvinnor är. Någon skyller kanske på en hets och ett ideal som är förvridet. Visst, så är det. Det kan man snacka om när det handlar om tjejer som inte är mammor. Dessa kvinnor jag läst om är ju faktiskt mammor. De har ett ansvar för ett litet liv som under det först året är väldigt beroende av sina föräldrar och framförallt sin mamma, om man nu ammar. Istället för att bränna fett och stressa runt med sina city-bebisar kan de väl koncentrera sig på att vara mammor och ta hand om sina ungar? Är det någon som egentligen bryr sig huruvida magen inte är lika fast längre eller om man kanske väger 7 kg mer efter graviditeten än innan. Knappast.
Det är en sjuk värld vi lever i. Den är äcklig.
Varför ska kvinnor alltid framställas med kroppen som dess främsta vapen? Jag blir uppriktigt förbannad. Inte heller är det ju så att vi tjejer som tar avstånd från hetsen får någon stöttning. Nej, vi blir motarbetade av massa skittidningar som exempelvis Veckorevyn, Cosmo, Elle, DV och alla kvällsblaskor. Vad är grejen? Varför har fucking-jävla-Ebba-von-Sydow blivit ett känt ansikte? Hon som är den största boven bakom svenska tjejers dåliga självkänsla.
Nej, tacka vet jag självsäkra tjejer som skiter i vilket och tar på sig ett par schyssta baggyjeans, en soft tröja, wifebeater-linne, och vanliga trosor. Det spelar ingen roll om de har storlek 36 eller 42 så länge de säger att vi vägrar vara en slav under idealet. Jag kan lova er att jag (ja jag är en av dom ovannämnda) och mina grymma brudpolare får killar och de är också av den bättre sorten (om det nu är det som allt handlar om).
Vissa dagar blir jag bara så jävla trött på fucking ideal och dumma, blåsta människor som tror att allt handlar om hur håret ligger. Skit i det. Ni är snygga, grymma och begåvade (njaaa, inte alla kanske) ändå.
Snälla skit i idealet. Snälla, snälla, snälla, snälla....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback