Vad är dealen?

Jag har alltid haft hög acceptans vad gäller grannar och vad som händer innanför deras väggar. Har de fest så fine, jag klagar inte för en annan gång har jag fest och så vidare. När jag bodde i korridor i Karlstad var det verkligen att bita ihop när man skulle sova för att dagen efter gå upp och skriva tenta när resten av huset höll på att riva stället. Då ska ma också tänka på att det var en studentkorridor. Där är det en annan grej. Numera bor jag i en bostadsrättsförening i en trappuppgång med 6 st lägenheter i varje. Vilket alltså inte är speciellt mycket folk i varje uppgång. Jag bor på tredje våningen och min granne på min våning är en mystisk ungkarl. Jag har nog aldrig hälsat på honom, varje gång vi har mötts i trappuppgången tittar han in i väggen och ser allmänt störande ut. Detta har resulterat i att mitt glada "HEEEEJ!!!" har avtagit.
Men det är en sak att man inte vill hälsa och så, men han spelar så hög musik. Jämt! Inte bara på fredagar och lördagar när jag tycker att det är mer okej att dra stereon i botten. Närå, hans äckliga sambatakter ljuder igenom mina väggar på de mest opassande tider. Exempelvis, söndag morgon 7.20, just nu när det är tisdag morgon kl 8. Ni förstår. Jag har funderat på hur jag ska göra, jag bli faktiskt jävligt irriterad. Igår kväll när jag satt och skrev min artikel dånade det i väggarna. Jag var ju själv tvungen att dra upp volymen för att kunna koncentrera mig. Jag trodde ett tag att det bara dånade inne hos mig, men nej. Det ekar i hela trappuppgången. Undra hur det låter för snubben som bor under honom?
Jag vet ärligt talat inte hur jag ska göra. RInga på och riskera att bli knivstucken och be honom sänka en gång för alla? Jag vill ju inte vara den gnälliga grannen, men å andra sidan är det han, ungkarlen i 40-års åldern (fan, det är något med 40-åriga ungkarlar som gör mig äcklad) som är den störande grannen i detta fallet.
När man bor i hyresrätt kan man ju klaga till hyresvärden men hur gör man när man bor i en bostadsrätt? Jag är faktiskt inte så pepp på att bli knivstucken.
Den där söndagsmorgonen när jag och älskling blev väckta gick älskling över och bad honom sänka, vilket han gjorde. Men senare samma dag när jag var hemma så drog han på värre volym än vad han någonsin har gjort innan. Var det ett tecken på att du ska inte jävlas med mig och jag får fan spela hur hög musik jag vill. Eller är det bara så enkelt att han är helt omedveten om att hans musik hörs och stör grannar i tid och otid?

Hur mycket tycker ni att ens grannar ska få störa ens liv?


Kommentarer
Postat av: Jessica

I mitt hus är väggarna väldigt tunna, så när jag mina grannar på min högra sida damsuger varje lördag hör jag det, och när grannarna till vänstaer har sex på söndagar klockan 12.00 så hör jag det (fatta vad tråkigt att ha sex schemalagt en gång i veckan varje söndag exakt klockan 12!!). Inget av detta stör mig, och när det väl är fester så brukar jag vara ute o festa själv.

Däremot tror jag att mina grannar stör sig på mig då jag inte är den mest tysta när jag har herrbesök, för jag får en hel del konstiga blickar i trapphuset. Här bör även tilläggas att i mitt trapphus bor det till 95% människor under 30 år och de flesta är snygga killar. Ha ha ha ha.

Vad pointen med min kommentar egentligen var vet jag inte. Men i vilket fall som hellst tycker jag du har all rätt att gå o klaga, eller har ni ingen bostadsrättsföreninG?

Postat av: jaanet

guud sånt e så störande.. jag e också den som tål mycket.. lixom, jag har också fest ibland (dock brukar jag ringa på å förvarna å fråga om det är okej innan) men nu har vi fått en ny granne som alltid bråkar me sin kille.. då menar jag hysteriskt skrikande, svordomar och sönderslagna saker minst 2 gånger i veckan.. oftast mitt i natten. Och lixom.. hemskt ju! stackars dom .. men ändå! Herregud.. ska ni skrika som 2 idioter så köpt en jäkla lantvilla! (skulle jag vilja säga) eller gör slut för i helvete idioter (mm jag har gått å byggt upp denna ilska länge nu) haha.. men va fan.. man kan ju gå å ringa på å typ: sluta spela så hög musik jag ska sova .. men inte: hej, slutra gråta och skrika nu, jag ska sova.. lixom.. hmmm

2007-11-27 @ 10:29:31
URL: http://www.janeteklund.blogg.se
Postat av: Mattias

När jag är frisk och kry igen så går jag över och bitachslappar honom älskling ;)

2007-11-27 @ 14:23:07
Postat av: J

Jag har precis samma problem med en granne till mig. Han är i 20 års åldern och umgås med små jävla barn som hänger i trappuppgången..

2007-11-27 @ 17:09:36
Postat av: Isa

Det var tydligen ett hett ämne detta. Man kanske borde skaffa sig en villa? Haha. Närå, det löser sig nog.
Janet: Skicka ett anonymt brev med tips på en bra relationsterapuet =)

2007-11-27 @ 17:26:31
URL: http://wisegirl.blogg.se
Postat av: Anna

Vad störande! Och du har rätt, man vill inte vara någon gnällkärring (och dessutom riskera att bli knivstucken) för nån gång vill man ju själv kunna väsnas lite... Men kan du inte höra med de andra i huset och fråga om de upplever det lika störande? Isf kan ni ju göra en gemensam sak av det.
Och att bo i studentkorridor... att bita ihop och härda ut har man blivit ganska van vid ;P

2007-12-03 @ 00:33:13
URL: http://pinkcherryblossom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback