Aj aj aj

Snälla ni, tro aldrig att läsa till bibliotekarie är något flummigt och enkelt. Aj aj vad fel ni har i så fall. Just nu håller jag på att lära mig system för hur man katalogiserar. Att katalogisera innebär kortfattat att ordna och samla fakta om dokumentet som gör det sökbart för användarna. Helt enkelt "bakom-kulisserna" arbete för att sökningar via bibliotekets katalog och databaser ska gå så fort som möjligt. Kan tyckas simpelt. Nej då! Det finns ungefär 100 miljoner regler som alla har undantag och särskilda regler. Jag tyckte att det var knivigt att läsa svenska grammatik när jag läste på lärarprogrammet. Ärligt talat så var lärarprogrammet en spott i havet om man jämför med min utbildning. My god!
Vi började vår kurs om katalogisering i måndags och har tenta på tisdag! Så här sitter jag och har rå-panik-ångest för hur jag ska lära mig allting.
Så snälla, tvivla aldrig på en bibliotekaries utbildning eller kunskaper. Vi må vara den lägst rankade akademiska utbilningen med sjukt dåligt betalt men shit vad vi får plugga! Bara så ni vet.

Ikväll ska jag gå på Göteborgs Operan med min kära mamma. Vi ska se My fair lady. Ska  bli skönt att koppla av plugget för en stund. Ärligt talat finns det risk för att jag håller på att bli knäpp. På riktigt alltså.

Förresten, nu har jag en schysst 50-tals bob med lugg. Det ni. Min frisör gjorde underverk med mitt hår.

Puss på er.

Kommentarer
Postat av: Emlan

Risk för att du håller på o bli knäpp? Har du inte alltid varit det? Trodde det var därför som vi kom så bra överens...Hihihihihihi!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback